ANALYSIS AND COMPARISON OF CONNECTIVITY AND GEOMETRY MESH COMPRESSION IN 3D OBJECTS
Abstract
In this article the different connectivity and geometry compression algorithms of 3D objects
were analyzed and compared. Mesh connectivity is completely unknown to the encoder before the
compression. Face Fixer, Edgebreaker and Valence-based approach as well as a Huffman code and an
arithmetic code was applied to encode connectivity information and compare experimental results. In
geometry, compression typical and non-typical methods of encoding meshes, images, and video were
applied. Elias gamma code, Even-Rodeh code, Rice code, Gray code (or RBC), and Fibonacci sequence
were among them. Furthermore, the stage of pre-processing coding geometry of mesh models was
suggested. Additionally, the use of a Residue numeral system in pre-processing stage was offered.
У цій статті проаналізовано і порівняно різні алгоритми стиснення зв’язності і
геометрії 3D об’єктів. Зв’язність сітки повністю невідома кодеру перед стисненням. Для кодування
даних зв’язності і порівняння експериментальних результатів використовувалися алгоритми Face
Fixer, Edgebreaker і Valence-based approach у поєднанні з кодом Хаффмана й арифметичним кодом.
При стисненні геометрії застосовувалися типові і не типові для кодування сіток, зображень і відео
методи, серед яких гамма-код Еліаса, код Івен-Роде, код Райса, ряд Фібоначчі. Крім цього, був
запропонований етап попереднього оброблення кодування геометрії сіткових моделей. На
доповнення пропонується використовувати систему залишкових класів на етапі попереднього
оброблення.
В этой статье проанализированы и сравнены различные алгоритмы сжатия
связности и геометрии 3D объектов. Связность сетки полностью неизвестна кодеру перед сжатием.
Для кодирования данных связности и сравнения экспериментальных результатов были применены
подходы Face Fixer, Edgebreaker и Valence-based approach в сочетании с кодом Хаффмана и
арифметическим кодом. При сжатии геометрии применялись типичные и нетипичные методы
кодирования сеток, изображений и видео, среди которых гамма-код Элиаса, код Ивэн-Роде, код
Райса, ряд Фибоначчи. Кроме того, был предложен этап предварительной обработки кодирования
геометрии сеточных моделей. В дополнение предложено использовать систему остаточных классов
на этапе предварительной обработки.